מאז שהניסיון הקודם של Circle להפוך לחברה ציבורית קרס ב־2022, השוק השתנה. לא מדובר רק בהתאוששות כללית של סקטור ההנפקות, אלא גם בהבנה מחודשת מצד Circle: הציפיות אז היו גבוהות מדי, והפעם — הגישה שקולה יותר. החברה, שפועלת מניו יורק ומנהלת את המטבע הדיגיטלי USDC, הכריזה כי בכוונתה לגייס עד 624 מיליון דולר לפי שווי דילול מלא של כ־6.7 מיליארד דולר.
על פניו, זו לא רק הנפקה – זו אמירה מחודשת של Circle לשוק: אנחנו כאן כדי להישאר.
אבל הפעם, עם רגליים על הקרקע. מתוך 24 מיליון המניות שיוצעו לציבור, החברה עצמה תנפיק 9.6 מיליון, בעוד שמשקיעים קיימים – בהם הקרנות Accel ו־General Catalyst – ימכרו 14.4 מיליון מניות נוספות.
גיוס עם רוח גבית רגולטורית
Circle מגיעה לשוק בעיתוי שאינו מקרי. ממשל טראמפ הנוכחי מגלה פתיחות חסרת תקדים כלפי קריפטו, ובמיוחד כלפי הרגולציה מול מטבעות יציבים. זהו שינוי גישה ברור לעומת חוסר הוודאות שאפיין את התחום בשנים האחרונות, עם חקיקה מתקדמת בתחום הסטייבלקוינס שעוברת בסנאט האמריקאי. גם הבנקים המובילים של וול סטריט כבר בפנים: JPMorgan, סיטיגרופ וגולדמן זאקס נבחרו לשמש כחתמים.
בתוך כך, קרן ARK של קתי ווד הביעה עניין ברכישת מניות בהיקף של עד 150 מיליון דולר, ובלומברג מדווחת כי גם BlackRock שוקלת לרכוש 10% מההנפקה – שני גופים שמעידים כי לפחות עבור גופים מוסדיים, הסטייבלקוינס הם כבר לא "האח הקטן של הביטקוין", אלא תשתית פיננסית לגיטימית.
המטבע הדיגיטלי שצריך להתנהג כמו דולר
Circle נוסדה ב־2013 ונחשבת לגורם המרכזי שמאחורי USDC – המטבע היציב השני בגודלו בעולם אחרי Tether. כיום נמצאים במחזור כ־60 מיליארד דולר של USDC, שמגובה בדולרים או נכסים נזילים אחרים. בנוסף ל־USDC, החברה השיקה לאחרונה את EURC – גרסה צמודת אירו של המטבע.
בהנפקה שלה, Circle לא רק מגייסת כסף – היא גם מציגה את התשתית החדשה שלה: Circle Payments Network. מדובר בפלטפורמה שמיועדת לחבר בין בנקים מסורתיים, נאו־בנקים (בנקים דיגיטליים שפועלים ללא סניפים פיזיים), וספקי שירותי תשלומים – כדי לאפשר העברה מיידית של כספים חוצי גבולות, כשהמטבע המוביל הוא USDC. מבחינת Circle, מדובר במהלך אסטרטגי שמטרתו לבסס את המטבעות היציבים ככלי מרכזי בתשתית הפיננסית הדיגיטלית, במיוחד באותם שווקים שבהם מוסדות בנקאיים מסורתיים אינם נותנים מענה מספק.
בין תקווה לריאליזם פיננסי
כשמסתכלים על המספרים, קשה להתעלם מהפער בין השווי של 9 מיליארד דולר בניסיון ההנפקה הקודם לשווי הנוכחי. הפחתה של כ־25% בשווי לא נובעת מחולשה – אלא מהכרה בתנאי השוק הריאליים. Circle אמנם לא חברה מסורתית – היא נמצאת בצומת שבין טכנולוגיה, פינטק, מוסד פיננסי ותשתית אינטרנטית – אבל היא מבינה שהיא חייבת לשחק לפי כללי הבורסה.
כפי שכתב המנכ"ל והמייסד ג'רמי אלייר בדו"ח ההנפקה: "הבחירה לצאת להנפקה דווקא עכשיו מסמלת את העובדה שאנחנו בצומת קריטית – גם עבור Circle וגם עבור ההתפתחות של המערכת הפיננסית של האינטרנט". או במילים אחרות: השוק מוכן, עכשיו תורנו להוכיח שגם אנחנו.