polkadot
Polkadot (DOT) $ 4.27 6.79%
tron
TRON (TRX) $ 0.151208 1.08%
the-open-network
Toncoin (TON) $ 5.74 5.05%
shiba-inu
Shiba Inu (SHIB) $ 0.000014 9.54%
solana
Solana (SOL) $ 142.70 11.39%
bnb
BNB (BNB) $ 564.78 4.70%
xrp
XRP (XRP) $ 0.586128 3.46%
dogecoin
Dogecoin (DOGE) $ 0.105157 4.89%
cardano
Cardano (ADA) $ 0.352619 7.07%
avalanche-2
Avalanche (AVAX) $ 26.26 14.17%
chainlink
Chainlink (LINK) $ 11.23 7.98%
litecoin
Litecoin (LTC) $ 65.26 3.92%
near
NEAR Protocol (NEAR) $ 4.49 12.85%
uniswap
Uniswap (UNI) $ 6.77 5.16%
tether
Tether (USDT) $ 0.998172 0.17%
ethereum
Ethereum (ETH) $ 2,435.06 5.88%
bitcoin
Bitcoin (BTC) $ 62,997.88 5.81%

טכנולוגיה חדשה מבטיחה עסקאות מהירות ובטוחות יותר בקריפטו

כיצד שיטה חדשנית בשם 'הוכחות ידע אפס' עשויה לפתור את הבעיות הגדולות של מטבעות דיגיטליים?

בעולם הקריפטו מתרחשת מהפכה שקטה. אנשי מקצוע קוראים לה "הוכחות ידע אפס" או באנגלית Zero-Knowledge Proofs. נשמע מסובך? אל דאגה, ננסה להסביר את זה בצורה פשוטה.

 

כשאנחנו מדברים על קריפטו, אנחנו מדברים על מערכות שמאפשרות לנו לשלוח כסף דיגיטלי מאדם לאדם, בלי צורך בבנק באמצע. הבעיה היא שהמערכות האלה, כמו ביטקוין או אתריום, לא מצליחות לטפל בהרבה עסקאות בו-זמנית. זה גורם להן להיות איטיות ויקרות לשימוש, בדיוק ההפך ממה שאנחנו רוצים ממערכת תשלומים.

 

וכאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה החדשה הזו. "הוכחות ידע אפס" זו דרך חכמה לאשר שמשהו נכון בלי לחשוף מידע מיותר. זה כמו להוכיח שיש לך את המפתח לדלת בלי להראות את המפתח עצמו.

 

איך זה עובד בעולם הקריפטו? במקום לבדוק כל עסקה בנפרד, אפשר לקחת הרבה עסקאות ביחד, לבדוק אותן בצד, ואז להגיד למערכת המרכזית "בדקתי הכל, זה בסדר" בלי לשתף את כל הפרטים. זה נקרא ZK Rollups.

 

היתרון הגדול הוא שככה אפשר לעשות הרבה יותר עסקאות, הרבה יותר מהר, ובצורה יותר בטוחה ופרטית. זה יכול לעזור למטבעות דיגיטליים להתחרות טוב יותר במערכות התשלומים הרגילות שאנחנו מכירים, כמו כרטיסי אשראי או העברות בנקאיות.

 

ויטליק בוטרין, אחד האנשים המפורסמים ביותר בעולם הקריפטו, מאוד מתלהב מהרעיון הזה. הוא חושב שזה יכול לפתור את הבעיות של אתריום, אחד המטבעות הדיגיטליים הגדולים בעולם, שסובל מעומס ועלויות גבוהות.

 

אבל כמו כל דבר חדש, גם לטכנולוגיה הזאת יש אתגרים. מייק וורונוב, מומחה בחברת טכנולוגיה, מסביר: "זה נכון שיש לשיטה הזאת יתרונות, כמו אבטחה טובה יותר ועסקאות מהירות יותר. אבל היא גם מסובכת מאוד מבחינה טכנית."

 

וורונוב מסביר שכדי להשתמש ב"הוכחות ידע אפס", צריך מחשבים חזקים מאוד שיכולים לבצע חישובים מורכבים. זה קצת כמו לפתור פאזל ענק בכל פעם שרוצים לעשות עסקה. זה מבטיח שהכל בטוח ופרטי, אבל גם דורש הרבה כוח מחשוב.

 

"אי אפשר להגיד שזה הפתרון המושלם לכל מצב," אומר וורונוב. "יש גם שיטות אחרות שיכולות לעבוד טוב."

 

אחת השיטות האחרות נקראת "הוכחות הונאה". זה קצת כמו מערכת שבה כולם מניחים שכל העסקאות תקינות, אבל אם מישהו חושד במשהו, הוא יכול לבדוק אותו לעומק. זה דורש פחות כוח מחשוב, אבל יכול להיות פחות בטוח.

 

פרנסיסקו ליאל, מומחה אחר בתחום, חושב שהטכנולוגיה החדשה הזאת כבר מוכיחה את עצמה. הוא מציין פרויקטים מצליחים שכבר משתמשים בה, כמו zkSync ו-Starknet.

 

הרעיון הזה מעניין כל כך, שחברות גדולות משקיעות בו הרבה כסף. למשל, חברת StarkWare קיבלה 100 מיליון דולר מהתורמים כדי לפתח את הטכנולוגיה הזאת. חברת zkSync, קיבלה 200 מיליון דולר. אפילו חברה גדולה בשם Polygon החליטה להשקיע מיליארד דולר בפיתוח הטכנולוגיה הזאת.

 

כשנשאלו אם הטכנולוגיה החדשה הזאת יכולה לגרום למטבעות דיגיטליים לעבוד טוב כמו או אפילו יותר טוב מהבנקים הרגילים, המומחים היו אופטימיים. הם אומרים שזה אפשרי, אבל עדיין יש עבודה לעשות. צריך לשפר את המהירות שבה המערכת יכולה ליצור ולבדוק את ההוכחות האלה.

 

הטכנולוגיה החדשה הזאת של "הוכחות ידע אפס" מבטיחה לפתור בעיות גדולות שהיו למטבעות דיגיטליים. היא יכולה לעזור להם לעבוד מהר יותר, להיות בטוחים יותר, ואולי אפילו להתחרות במערכות הבנקאיות הרגילות. 

 

יש עוד אתגרים בדרך, אבל המומחים והמשקיעים נראים מאוד מתלהבים מהאפשרויות. בעתיד, ייתכן שנראה שינוי גדול בדרך שבה אנחנו משתמשים בכסף ועושים עסקאות באינטרנט. מי יודע, אולי בעוד כמה שנים, השימוש במטבעות דיגיטליים יהיה פשוט ונוח כמו שימוש בכרטיס אשראי היום.

רוצה לפעול נכון ובביטחון בעולם המטבעות הדיגיטליים?

הצטרף לקבוצת הוואצאפ החינמית שלנו!

קבל עדכוני חדשות חמים על שוק הקריפטו מיד כשהם קורים.

(זה יכול להיות שווה לך הרבה כסף...)

כתבות פופולריות

תמונה למחשה, חברת Revolut משיקה מטבע יציב ראשון

המירוץ ליציבות מתחיל

BlackRock חוזרת להוביל עם עלייה בהשקעות בקרן הביטקוין שלה

BlackRock עם עלייה חדה בהשקעות בקרן הביטקוין

בוטאן מדינה קטנה עם אחזקה אדירה בביטקוין תמונה להמחשה

מדינה קטנה, שחקן גדול

תמונה להמחשה - דונלד טראמפ

מיזם הקריפטו של טראמפ נחשף

תמונה להמחשה פריצת אבטחה חמורה באתר מסחר

פרצת אבטחה חמורה: למעלה מ-6 מיליון דולר נגנבו

מה את.ה מחפש?

דילוג לתוכן