מחצית מהנשים המשקיעות בקריפטו מחפשות יציבות כלכלית לטווח ארוך, אבל חוסר ידע מהווה חסם משמעותי. האם הפער הזה ייסגר?
יותר ויותר נשים נכנסות לעולם ההשקעות בקריפטו, עם העדפה ברורה לאסטרטגיות ארוכות טווח ולנכסים שנתפסים כבטוחים יותר, כמו הביטקוין. עם זאת, 81% מהנשים עדיין מדווחות שחוסר ידע בתחום מהווה מכשול מרכזי, כך עולה מסקר חדש של Bitpanda, פלטפורמת מסחר אירופית.
לפי הנתונים, 50% מהנשים המשקיעות בקריפטו רואות בכך דרך לצמיחה כלכלית לטווח ארוך. 49% מחזיקות בנכסים הדיגיטליים שלהן לפחות חמש שנים, ו-39% אף מתכננות להחזיק אותם לטווח ארוך יותר. המגמה הזו מעידה על תפיסה זהירה ומחושבת בכל הנוגע להשקעות בקריפטו.
ביטקוין בראש, אבל לא מתוך פחד מסיכון
העדפת הנשים לביטקוין ניכרת – 30% מהמשתתפות דיווחו שזהו הנכס הראשון שבו השקיעו, בהשוואה ל-24% מהגברים. באופן כללי, 54% מהמשקיעים (נשים וגברים כאחד) החלו את דרכם בקריפטו עם ביטקוין, את'ריום או ריפל.
גרייסי צ'ן, מנכ"לית בורסת הקריפטו Bitget, מסבירה כי נשים נוטות לבנות תיקי השקעות מגוונים ולהתמקד ביצירת עושר לטווח ארוך, במקום לרדוף אחרי רווחים מהירים.
"הגישה המאוזנת הזו היא בדיוק מה שהאקוסיסטם של הקריפטו צריך – משקיעות שמבינות את היסודות הטכנולוגיים ומתעלמות מהרעש התקשורתי."
הנתונים האלו מרמזים על מגמה מעניינת: בעוד שגברים רבים נמשכים למסחר ספקולטיבי לטווח קצר, נשים נוטות לאסטרטגיה של החזקה ממושכת, מתוך אמונה בערך ארוך הטווח של המטבעות הדיגיטליים.
נשים משקיעות בזהירות – וזה עובד לטובתן
נשים נוטות לאמץ אסטרטגיה של החזקה ארוכת טווח, ולא להיגרר אחרי תנודתיות השוק. מחקר של Charles Stanley מצא כי גברים מבצעים בממוצע 13 עסקאות בשנה, בעוד שנשים מסתפקות ב-9 עסקאות בלבד.
"הסבלנות והחשיבה האסטרטגית האלו משתלבות היטב בשוק הקריפטו, שבו תגובות רגשיות לתנודות מובילות להפסדים," מסבירה צ'ן.
נקרו אוג'ה, ממייסדות פלטפורמת הנזילות הבלוקצ'יינית Mansa, מאמינה שזה משקף הבדל פסיכולוגי מהותי בין גברים לנשים בהשקעות.
"נשים נוטות לראות את הקריפטו כחלק מתיק השקעות רחב יותר ולא כעסקה בודדת," היא מסבירה. במקום למכור מיד בירידות חדות, הן מנתחות כיצד השוק מתנהג לאורך זמן – גישה שמסייעת להן להימנע מהחלטות פזיזות.
לא מונעות מ-FOMO, אלא ממחקר מעמיק
הגישה הזהירה של נשים באה לידי ביטוי גם בכך שהן פחות מושפעות מהייפ רגעי או מתנועות חדות בשוק. מארי פדלר, מייסדת סוכנות התקשורת INPUT Comms, מסכימה עם הקביעה שנשים משקיעות בצורה מחושבת ומבוססת על מחקר מעמיק.
"רבות מהמשקיעות שאני עובדת איתן עושות מחקר מעמיק לפני כל השקעה ולא מקבלות החלטות מתוך לחץ או פחד מהחמצה (FOMO)," היא אומרת.
לדבריה, "כשנשים משקיעות בביטקוין, זה אחרי שהן מבינות את הערך הבסיסי שלו. הן לא מחפשות להתעשר בן לילה – הן בונות עושר בין-דורי."
למרות הגידול במספר הנשים המשקיעות בקריפטו, חוסר ידע נותר האתגר המרכזי שמונע כניסה רחבה יותר של נשים לשוק. 81% מהמשיבות העידו על עצמן כמשקיעות לא מנוסות, כאשר 24% ציינו שהחסם העיקרי הוא היעדר הבנה בהשקעות, ו-41% ציינו מגבלות כלכליות כגורם שמעכב אותן. עם זאת, הנתונים מראים התקדמות משמעותית.
נשים שהחלו להשקיע בינואר 2024 הגדילו את השקעותיהן בממוצע ב-8.1% בשנה האחרונה – נתון שמעיד על כך שעם הזמן והניסיון, נשים צוברות ביטחון ומשיגות תשואות חיוביות.
האם נראה שינוי משמעותי בשנים הקרובות?
למרות שנשים מהוות רק 26% מהמחזיקים בקריפטו, כניסתן לשוק עשויה לשנות את הדינמיקה הכללית. כדי לגשר על הפער, יוזמות כמו Women in Ethereum Protocol (WiEP) (נשים באת'ריום בתרגום חופשי) מדגישות את הצורך בהכוונה ברורה ותמיכה מובנית לנשים המעוניינות להיכנס לתחום. "נשים צריכות חינוך פיננסי נכון, הדרכה ברורה ותמיכה, תוך התחלה עם סכומים קטנים," אומרים נציגי WiEP.
השאלה הגדולה היא האם המגמה הזו תימשך ותשנה את פני תעשיית הקריפטו, או שנמשיך לראות פער מגדרי משמעותי גם בשנים הבאות. אם קצב הצמיחה של המשקיעות החדשות יימשך, ייתכן שבעתיד נראה יותר פלטפורמות מותאמות לנשים, יותר תכנים ממוקדים למשקיעות, ואפילו גישות השקעה שונות מהמקובל כיום בעולם הקריפטו. מה שבטוח – השינוי כבר כאן, והשוק יצטרך להתאים את עצמו אליו.