טסלה, יצרנית הרכב החשמלי והאנרגיה המתחדשת, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2025:
🟥 הכנסות ירדו ב-12% ל-22.5 מיליארד דולר – מעט מעל התחזיות הפסימיות המוקדמות.
🟢 רווח מתואם למניה 0.40 דולר – מעל ציפיית האנליסטים ל-0.39 דולר.
למרות זאת, השחיקה ניכרת: ירידה של 13% במסירות רכבים לעומת הרבעון המקביל, וירידה של 42% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-923 מיליון דולר בלבד – עם ירידה חדה לשולי רווח תפעוליים (כמה רווח תפעולי נשאר) של 4.1%.
עידן חדש: מרכב לבינה מלאכותית
הבשורה המשמעותית ביותר מהרבעון הזה, לפחות לטווח הארוך, אינה המספרים – אלא השינוי האסטרטגי. אילון מאסק הצהיר כי טסלה, מתחילה פרק חדש שבו היא עוברת מלהיות חברת רכב – לחברת בינה מלאכותית ורובוטים מהעולם האמיתי. זוהי אמירה שממשיכה קו חוזר ונשנה בדבריו, אך כעת גם מגובה במעשים.
החברה השיקה את שירות הרובוטקסי הראשון שלה באוסטין, טקסס – שירות נסיעות ללא נהג שמבוסס כולו על תוכנה שפותחה בתוך החברה. מדובר בשירות ראשון מסוגו בעולם שמבוצע על בסיס מצלמות בלבד, ללא חיישנים יקרים אחרים – ובשיחה עם המשקיעים, טסלה הדגישה שזה מאפשר לה להתרחב במהירות וביעילות לעוד ערים בארה״ב.
מאסק העריך שהשירות יכסה "מחצית מאוכלוסיית ארה״ב עד סוף השנה" – בכפוף לאישורים רגולטוריים. נכון להיום, השירות כבר חצה 7,000 מיילים של נסיעה עצמאית באוסטין בלבד, וללא אף אירוע בטיחות חמור.
ההשקעות עולות, הרווחיות נשחקת
בהתאם לאסטרטגיה החדשה, טסלה ממשיכה להגדיל משמעותית את ההשקעות שלה. ברבעון הנוכחי ההשקעה הגיעה ל-2.39 מיליארד דולר – זינוק של 60% לעומת התקופה המקבילה. עיקר התקציב מופנה לפיתוח יכולות AI מתקדמות, מחשוב ענן פנימי ולשדרוג תשתיות עבור הרובוטקסי ורובוטי Optimus – רובוטים הומנואידיים שצפויים להשתלב בעתיד במפעלי החברה ואולי גם בבתים.
מאסק ציין כי הדגם החדש של Optimus – גרסה 3 – כבר בתכנון, וכי מטרת החברה היא לייצר מיליון יחידות בשנה בתוך חמש שנים. לדבריו, "לא מדובר ברעיון גימיקי – אלא במוצר שיכול לשנות את כלכלת העבודה כפי שאנחנו מכירים אותה".
רכבים – פחות, אבל חכמים יותר
על רקע המעבר המוצהר, עסקי הרכב המסורתיים של טסלה נכנסים לתקופה מאתגרת. מסירות רכבים מדגמים אחרים מלבד מודל 3 ו-Y צנחו ב-52% לעומת השנה שעברה – נתון שמעיד על קושי בגיוון ההיצע.
עם זאת, טסלה הדגישה שהדגמים החדשים – כולל רכב מוזל חדש שהחל להיבנות ביוני – ערוכים כולם לתמוך בנהיגה אוטונומית באמצעות עדכון תוכנה בלבד. החברה מעריכה כי זהו יתרון תחרותי מהותי, שטרם תומחר במלואו על-ידי השוק. ואכן, שיעור האימוץ של מערכת הנהיגה האוטונמית (FSD) זינק בצפון אמריקה – מגמה שהחברה מאמינה שתימשך.
אנרגיה: לא רק תחום משני
לצד הבינה המלאכותית והרכב, תחום האנרגיה בטסלה ממשיך לצמוח. ההכנסות ממנו אמנם ירדו ב-7% בהשוואה לשנה שעברה, אך הרווח הגולמי הגיע לשיא של 846 מיליון דולר – בין השאר בזכות פריסה מוצלחת של מתקני "מגה-פאק" מהמפעל החדש בשנגחאי.
החברה מדווחת גם על ביקוש גובר למערכות אחסון עבור מרכזי נתונים מבוססי AI – מגזר שצורך כמויות עצומות של אנרגיה ודורש פתרונות גיבוי אמינים. טסלה אף החלה בפריסה של מפעל סוללות חדש בארה״ב, כחלק מהיערכות לתנאים רגולטוריים משתנים.
הזדמנויות, אתגרים ומבט קדימה
• ירידה במסירות רכבים מדגמים מתקדמים מעידה על קושי בגיוון ההיצע והחידוש במוצרים.
• השקה מוצלחת של שירות הרובוטקסי באוסטין עם ביצועים מבטיחים וללא תקלות בטיחות משמעותיות.
• גידול חד בהשקעות בפיתוח AI ורובוטיקה – עם השלכות ברורות על הרווחיות בטווח הקצר.
• תחום האנרגיה ממשיך להציג צמיחה יציבה ורווחיות שיא, בעיקר בשוק אחסון חשמל למרכזי נתונים.
• רכב מוזל חדש ופריסה גוברת של מערכת FSD מהווים עוגני צמיחה לשנים הקרובות – בכפוף לאישורים רגולטוריים.
טסלה מסמנת כיוון ברור: פחות התמקדות בנפח מכירות הרכב, ויותר ביכולת להוביל את המהפכה הבאה בעולם התחבורה והעבודה – דרך רובוטים, תוכנה ו-AI. לא מדובר בשינוי תדמיתי בלבד, אלא בתפיסת עולם חדשה שצפויה להשפיע מהותית על המודל העסקי של החברה. השוק עדיין מעכל את המשמעויות של הפוטנציאל החדש, תוך התמודדות עם סיכונים שאינם מבוטלים. כמו שאמר מאסק בעצמו: אם טסלה תמשיך להתקדם היטב עם אוטונומיה של רכבים ואוטונומיה של רובוטים הומנואידים, היא תהיה החברה הכי יקרה בעולם.