תמונה ראשית: מרכז ההפצה של אמזון | Flickr, צילום: Phil Murphy (GovPhilM)
אמזון, שנמצאת בשלישייה המובילה של ענקיות הפרסום הדיגיטלי לצד גוגל ומטא, חושפת שירות חדש שמאפשר לקמעונאים להשתמש בכלי המודעות שלה. המהלך, שנועד להרחיב את השפעתה מעבר לפלטפורמת המסחר שלה, עשוי לשנות את הדרך שבה קמעונאים מנהלים קמפיינים פרסומיים.
השירות החדש, Amazon Retail Ad Service, מביא בשורה לעולם הקמעונאות. הוא מאפשר לחנויות אינטרנט להטמיע את אותה מערכת פרסום חכמה שהפכה את אמזון לענקית פרסום, ישירות באתרים שלהן. בעזרת הטכנולוגיה החדשה, קמעונאים יכולים להציג מודעות מדויקות ורלוונטיות ללקוחות שלהם – בדיוק ברגע ובמקום הנכון.
אמזון לא המציאה את הגלגל מחדש – היא פשוט לקחה את המנוע רב-העוצמה שפיתחה במשך שנים ופתחה אותו לעולם. זוהי אותה טכנולוגיה שמניעה מיליארדי דולרים של פרסומות באתר אמזון עצמו, ועכשיו היא זמינה לכל חנות מקוונת שרוצה לשדרג את יכולות הפרסום שלה.
למרות העוצמה הטמונה בשיתוף הטכנולוגיה, אמזון מקפידה על גבולות ברורים. המערכת החדשה פועלת על תשתית נפרדת לחלוטין מפעילות המסחר של החברה, כאשר הניהול מתבצע דרך חשבונות AWS, חטיבת שירות הענן שלה. כבר עכשיו ניתן לראות חברות שמאמצות את הטכנולוגיה, ביניהן iHerb בתחום הבריאות, Oriental Trading בתחום הצעצועים, והסטארטאפ Weee! שמתמחה במכירת מוצרי מזון אסייתיים.
מנוע צמיחה משמעותי
הפרסום הפך לאחד ממנועי ההכנסות החשובים של אמזון. ברבעון האחרון דיווחה החברה על הכנסות של 14.3 מיליארד דולר ממודעות בלבד – נתון שמציב אותה במקום השלישי בשוק הפרסום הדיגיטלי בארה"ב. עם זאת, הפרסום עדיין מהווה נתח קטן יחסית מהכנסותיה הכוללות, הנובעות בעיקר ממסחר מקוון (61.4 מיליארד דולר) ושירותי ענן (27.4 מיליארד דולר).
בבסיס הפעילות הפרסומית של אמזון עומדות מודעות ממומנות שמופיעות בתוצאות חיפוש ובדפי מוצרים, לצד הכנסות נוספות מפרסום בתכני סטרימינג. עם ההשקה של Amazon Retail Ad Service, החברה מבקשת להרחיב את היקף פעילותה ולאפשר גם לקמעונאים חיצוניים ליהנות מכלי הפרסום שלה.
אסטרטגיה מוכרת עם פוטנציאל רחב
השירות החדש ממשיך קו של אמזון בהפיכת טכנולוגיות פנימיות למוצרים חיצוניים. דוגמה בולטת לכך היא AWS, חטיבת שירות הענן שלה, שהתחיל כתשתית פנימית והפך לאחת החטיבות הרווחיות ביותר שלה. גם Buy With Prime, שהושק ב-2022, מהווה שירות המיועד לקמעונאים ומשלב פתרונות תשלום ולוגיסטיקה.
אמזון מציינת שהשירות החדש נועד לשפר את חוויית הקנייה, להניע מכירות ולשפר את התוצאות עבור מפרסמים וקמעונאים כאחד. במקביל, השירות מאפשר לאמזון לגשת למידע חדש, שיכול לשמש אותה לשדרוג טכנולוגיות החיזוי וההמלצה של הפרסומות.
מהלך ההשקה, שתוזמן בקפידה לימים שלפני כנס הסחר השנתי של איגוד הקמעונאות הלאומי בארה"ב, מעביר מסר חד וברור: אמזון אינה מסתפקת בתפקידה כענקית מסחר מקוון, ומתמקמת כשחקנית מפתח שמעצבת את עתיד הפרסום הדיגיטלי.