גארי גנסלר, יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עמד אתמול בפני ביקורת חריפה במהלך שימוע בקונגרס, לאחר שבחר להתעלם מנכסים דיגיטליים בעדותו הכתובה. חרף ההתעלמות בעדותו, נושא הקריפטו תפס חלק מרכזי בדיון, כאשר גנסלר נאלץ להתמודד עם האשמות על היעדר קווים מנחים ברורים בנוגע לרגולציה של מטבעות דיגיטליים. במשך ארבע שעות של חקירה, הוא נאלץ להגן על גישת ה-SEC לנכסים דיגיטליים אל מול שאלות ותהיות רבות מצד חברי הקונגרס ונציבי ה-SEC.
ביקורת על חוסר בהירות רגולטורית
נציגי הקונגרס והנציבים של רשות ניירות ערך מתחו ביקורת על חוסר הבהירות וההנחיות בנוגע לרגולציה של קריפטו, בטענה שה-SEC מסתמכת יתר על המידה על אכיפה במקום על מתן כללים ברורים. יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, פטריק מקהנרי, התייחס לכך במהלך הדיון, והזכיר שהקונגרס העביר את חוק ה-FIT 21 שנועד ליצור מסגרת רגולטורית ברורה ומוגנת עבור הצרכנים בתחום הנכסים הדיגיטליים. "יותר משני שלישים מהבית, כולל 71 דמוקרטים, דחו את גישתו של גנסלר לנכסים דיגיטליים ותמכו בקביעת כללים ברורים והגנת צרכנים", ציין מקהנרי.
הסבר על חוק FIT 21
חוק ה-FIT 21 (Financial Innovation and Technology for the 21st Century Act) הוא יוזמה רגולטורית שהועברה בבית הנבחרים האמריקאי, ונועדה להקים מסגרת רגולטורית מקיפה וברורה לתחום הנכסים הדיגיטליים. החוק נועד לטפל בחוסר הבהירות המשפטית הקיימת סביב מטבעות דיגיטליים וחדשנות פיננסית, במטרה לספק קווים מנחים ברורים לגורמים הפועלים בתחום ולהגן על הצרכנים.
אחד מהעקרונות המרכזיים של חוק FIT 21 הוא יצירת כללים שקופים יותר עבור חברות קריפטו ועבור המשקיעים. החוק שואף לשלב רגולציה שתספק הן תמיכה בחדשנות והן הגנה על הציבור מפני סיכונים, ובכללם מנגנוני פיקוח על גופים מרכזיים בשוק. אחד מהנושאים שעוררו דיון משמעותי במסגרת החוק הוא הגדרת הנכסים המבוזרים, שבה החוק קובע מגבלת בעלות של 20% ואישור לשימוש בארנקים מבוזרים (self-hosted wallets).
בדיון בקונגרס, חוק FIT 21 עמד במוקד המחלוקת בין גישת ה-SEC, שמבוססת על אכיפה, לבין הצורך בהנחיות ברורות יותר שמבקש החוק לספק.
ביקורת פנימית מתוך ה-SEC
נציבת ה-SEC, הסטור פירס, הידועה בביקורתה הפנימית על מדיניות ה-SEC בנוגע לקריפטו, הצטרפה למבקרים. פירס טענה כי ה-SEC מסתמכת על אכיפה מבלי לספק הנחיות ברורות לרגולציה, וגינתה את גישה זו כגישה רעה שאינה מגנה כראוי על המשקיעים. "זהו ניסיון לא יעיל לרגולציה, במיוחד אם הכוונה היא להגן על המשקיעים," אמרה פירס, והדגישה שהדבר מותיר את השוק בחוסר ודאות לגבי הסמכויות והגבולות הרגולטוריים של ה-SEC.
גם נציב נוסף, מארק אויאדה, הדגיש את הצורך בהבהרה מצד ה-SEC כיצד חוקי ניירות ערך הקיימים חלים על נכסים דיגיטליים. הוא ציין כי ה-SEC יכלה לספק הנחיות מדויקות, בעיקר בהקשר של נכסים מבוזרים, על יישום מבחן ה-Howey לקביעת האם נכס מסוים נחשב לנייר ערך.
הגנתו של גנסלר על עמדת ה-SEC
למרות הביקורות, גנסלר התעקש שחקיקה קיימת בנוגע לנכסים דיגיטליים היא מספקת וברורה. לטענתו, אם נייר ערך מתוחזק בצורה טוקניזית, עדיין יש להחיל את כללי הגילוי החלים על ניירות ערך רגילים. "גם אם מישהו שומר את ספר החשבונות שלו במקום אחר, חשוב לוודא שלמשקיעים ולציבור המשקיעים יש את כל המידע הדרוש", אמר גנסלר, כשהוא מדגיש שטוקניזציה אינה משנה את הכללים הבסיסיים שקובעים האם נכס הוא נייר ערך.
במהלך הדיון, עלו גם שאלות בנוגע להשפעתם של ידוענים על קידום השקעות קריפטו ושימוש אפשרי בטכניקות של "פאמפ אנד דאמפ" (Pump and Dump) בשוק. נציג הקונגרס ביל פוסטר העלה חשש האם ל-SEC יש את הסמכות המספקת להתמודד עם מצבים בהם ידוענים מקדמים השקעות מבלי לחשוף את התשלום שהם מקבלים עבור כך. פוסטר ציין: "שמעתי דאגות מצד גורמים בתעשייה לגבי משפיענים, בלוגרים וידוענים שמקדמים השקעות מבלי לחשוף שהם מקבלים תשלום."
בתגובה לכך, גנסלר טען כי החוקים הקיימים חזקים מספיק, אך הודה כי לעיתים קיימות פערים במשאבים. "בממוצע, אנחנו מקבלים בין 40 ל-50 אלף פניות בשנה – כ-4,000 בחודש – ואנו נאלצים לתעדף את הטיפול בפניות אלו."
פער הולך ומעמיק בין ה-SEC לקונגרס
לאורך השימוע, הפער בין גישת ה-SEC לרגולציה על מטבעות דיגיטליים לבין הצורך בהנחיות ברורות הפך למוחשי. בעוד שחלק מחברי הקונגרס טענו שה-SEC זקוקה להגדרות סטטוטוריות מצד הקונגרס, אחרים טענו שהוועדה יכולה להחיל את סמכותה הקיימת כדי לספק יותר בהירות לתעשיית הקריפטו.
נראה שהמחלוקות סביב חוסר הבהירות הרגולטורית על קריפטו והשפעתה על השוק יימשכו עוד זמן מה. נושא הקריפטו הפך לנושא חשוב ומשמעותי בעבודת ה-SEC, אך עדיין לא ברור כיצד יתקדמו החוקים והתקנות שמבקשים לאזן בין קידום חדשנות טכנולוגית לבין הגנה על משקיעים.
בין אם מדובר בדרישות מהקונגרס, בניצוחו של גנסלר, או בשינוי גישה בתוך ה-SEC, נושא הקריפטו יישאר במרכז הוויכוחים הרגולטוריים בארה"ב.